MEDIAWIJSHEID (MEmw)
MEmw1 Media Enthousiast en positief aanwenden (ga naar de lesideeën)
Op zoek naar belangrijke nieuwtjes in eigen omgeving ( klasgenoot heeft een zusje/broertje gekregen, klasuitstap, huisdier gekocht, …)
Samen met de juf/ zelfstandig specifieke media-apparaten (fototoestel, IPAD, GSM, computer, …) hanteren en hiermee experimenteren. Leerlingen met meer ervaring ondersteunen leerlingen met minder ervaring.
Mogelijkheden van elk media-apparaat ontdekken. Enthousiasme tonen om hiermee aan de slag te kunnen.
Voorbeelden:
Zoektocht met toestel, nieuws overbrengen, gebruik QR-codes, verzamelmap v. liedjes aanmaken en gebruiken, iets specifiek ontwerpen, …
MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud (ga naar de lesideeën)
Omgaan met verschillende media en ontdekken wat “goede” en “minder goede” mediagebruik is. Kinderen beoordelen mediagebruik en mediacontent op een respectvolle manier.
Voorbeelden:
Opdracht met keuze uit meerdere mediamiddelen en nadien evalueren, moederdagkrant, …
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden (ga naar de lesideeën)
Bewust zijn dat media (reclame, tv-programma’s, online video’s, …) het gedrag beïnvloeden.
Ervaren wanneer m’n plezier beleeft aan mediamiddelen, mediacontent en mediatoepassingen.
Voorbeelden:
Succeservaringen bij apps, programma’s gebruiken, internet, muziek beluisteren en hiervan bewust genieten, …
MEDIAGELETTERDHEID (MEge)
MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassing ontdekken en begrijpen (ga naar de lesideeën)
Ontdekken en gebruik maken van de mediamiddelen in hun nabije omgeving.
Ontdekken welke mogelijkheden deze mediamiddelen bieden.
Voorbeelden:
QR-codes om prentenboeken te beluisteren, fotograferen, voorwerpen levend maken, stemmen opnemen, youtube playlist maken, …
MEge2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van beoogd doel (ga naar de lesideeën)
Voor hen bedoelde mediamiddelen gebruiken om hun gevoelens, ideeën, gebeurtenissen vorm te geven.
Oefenen en leren met ondersteuning van ICT, algoritmisch denken
Eenvoudige mediacontent maken door uit een waaier van mediamiddelen te kiezen. Wat sluit er het beste aan?
Voorbeelden:
Digitaal kaartje om iemand te feliciteren of steunen, digitale oefeningen, Beebot, experimenteren met foto’s nemen, scratch, interactieve praatplaat, tablet om QR code te lezen, beeldbank: filmpje bekijken en vertellen,…
MEge3 Mediacontent verwerken (ga naar de lesideeën)
Mediacontent ontdekken en er gepast op reageren
Voorbeelden:
een brief/ foto bespreken, interactief digitaal verhaal tonen, …
Mediacontent herkennen en selecteren
Voorbeelden:
Vb: welke info stuur ik door, meerdere websites vergelijken met elkaar, …
Mediacontent ordenen, verbinden en samenvatten
Bewust zijn dat media (reclame, tv-programma’s, online video’s, …) het gedrag beïnvloeden.
Ervaren wanneer m’n plezier beleeft aan mediamiddelen, mediacontent en mediatoepassingen.
Voorbeelden:
Succeservaringen bij apps, programma’s, internet, muziek beluisteren en genieten, …
MEge4 De audiovisuele bouwstenen van media herkennen, onderzoeken en hanteren (ga naar de lesideeën)
GELUID
Speels beleven van:
- Alledaagse geluiden,
- Contrastrijke effecten van geluid
- Richting van geluid
Bewust beleven en herkennen van:
- Verschillende geluidsbronnen
- Voor- en achtergrondgeluiden
Voorbeelden:
Geluiden plaatsen bij een thema/ praatplaat/ schilderij, geluiden lokaliseren,…
LICHT
Speels en onder begeleiding beleven van:
- Alledaagse lichtbronnen
- Contrastrijke effecten van licht
Bewust beleven en herkennen van:
- Verschillende lichtbronnen
- Eenvoudig spel van licht (schaduw en effecten)
Voorbeelden:
Licht en donker fotografie, schaduwspel, …
KADER
Speels en onder begeleiding beleven van:
- Voor en achter in beeld
- Binnen en buiten beeld
- Dichtbij en veraf
Bewust beleven en herkennen van:
- Dichter en verder in een beeld
- Hoog en laag standpunt
Voorbeelden:
Vogel-kikker perspectief, macro- micro spel, …
MONTAGE
Speels en onder begeleiding beleven van:
- Opeenvolging van beelden, geluiden,…
- Samengaan van beeld en geluid
Ervaren hoe de volgorde van een reeks voorwerpen, prenten, beelden, klanken, geluiden te schikken/ herschikken een nieuw verhaal ontstaat.
Voorbeelden:
stop- motion filmpje maken, garage band, looping, …
BEELDBEWERKING
Speels en onder begeleiding:
- Beeldsignalen
- Opvallende vervormingen van beelden
- Het effect van verkleinen/ vergroten van beelden
Bewust beleven en herkennen van duidelijke bewerkingen en toevoeging aan beelden.
Voorbeelden:
Slow-motion filmen, fotografie doorheen een glas water, …
MEge5 De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren (ga naar de lesideeën)
Ervaren welke rol media in de eigen leefwereld en in het dagelijks gebruik spelen
Voorbeelden:
Ontdekken wat nieuws in het dagelijkse leven kan zijn en hierover rapporteren, …
MEDIAVAARDIGHEID (MEva)
MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Onder begeleiding experimenteren met de bediening van mediamiddelen uit de eigen omgeving en leefwereld
Voorbeelden:
Bedienen van een radio, bedienen van een televisie, basisfuncties tablet, basisfunctie muis & toetsenbord, …
MEva2 Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Audiovisuele mediamiddelen waarnemen en er zich over verwonderen
Experimenteren met audiovisuele middelen en hun mogelijkheden bij het afspelen en opnemen van mediacontent. Eenvoudige audiovisuele mediamiddelen hanteren om op te nemen, te bewerken, te monteren, en af te spelen
Voorbeelden:
Ontdekken van: filmpjes, TIKTOK, GIF’s, podcast, vlog, opnemen van audio- en videobestand, simpel bewerken van video- en audiobestand (podcast, opname, …), evaulueren van mediagebruik (flipgrid, tiktok & snapchat), …
MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Navigeren en zoeken binnen een digitale toepassing waaronder voor leerlingen bestemde webpagina’s, educatieve software, …
Voorbeelden:
Hanteren v. verschillende brwosers (chrome, mozilla, …), gebruik van schooltv en youtube, educatieve websites (Statbeljunior)
MEva4 Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen (ga naar de lesideeën)
Onder begeleiding kennismaken en experimenteren met digitale mediamiddelen om met anderen te communiceren
Voorbeelden:
e-mail, chat, virtuele leeromgeving, online platform, Zello-app ( walkie-talkie), …
MEDIAWIJSHEID (MEmw)
MEmw1 Media Enthousiast en positief aanwenden (terug)
Sorteeractiviteiten | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
picto’s, kalenders en kentekens gebruiken | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
computerspelletjes (aangepast aan leeftijd) | peuter, 1e 2e 3e kleuterklas |
luisteren naar digitale verhaaltjes | peuter, 1e 2e 3e kleuterklas |
hoeken verrijken met media (digitale apparaten,apps,…) | peuter, 1e 2e 3e kleuterklas |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 2e en 3e kleuterklas |
Osmo: costume party, storytelling, ABC, creative mode | 2e en 3e kleuterklas |
Muziek maken met Garageband ( standaard app IPAD) | 3e kleuterklas |
stappenplan volgen | 2e en 3e kleuterklas |
werken met kranten en tijdschriften | 2e en 3e kleuterklas |
Augmented Reality inzetten | 2e en 3e kleuterklas |
Interactieve prent met vormen (Vb: OH!) | 2e en 3e kleuterklas |
Paasboek: online opdrachten beluisteren en uitvoeren (Bookcreator) | 2e en 3e kleuterklas |
Hoekenwerk carnaval (OMNIDU) | 1e 2e 3e kleuterklas |
Photobooth Thema Kerst | 1e 2e 3e kleuterklas |
QR- zoektocht Sint- en piet (Lesfiche) + bijlagen | 1e 2e 3e kleuterklas |
Zomerspel Tinytap | 2e en 3e kleuterklas |
MEmw2 Mediacontent en mediagebruik van zichzelf en anderen kritisch beoordelen naar vorm en inhoud (terug)
Wat klopt niet op de prent/ poster? | 2e en 3e kleuterklas |
Geluidenlotto’s (memory met geluiden) | 2e en 3e kleuterklas |
Wat hoort niet in de rij? | 2e en 3e kleuterklas |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 2e en 3e kleuterklas |
Wat klopt niet in het verhaal? | 2e en 3e kleuterklas |
MEmw3 Media doordacht en zorgzaam aanwenden (terug)
Luisteren naar muziek | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
Bekijken van filmpjes | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
Zorgzaam omgaan met digitaal apparatuur ( Vb: fototoestel, Ipad, Tablet, Radio, …) | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
Twee-aan-Twee (foto’s trekken van voorwerpen met bepaalde kleur) (Vb: Puppetedu) | 2e en 3e kleuterklas |
Osmo: costume party, storytelling, ABC, creative mode | 2e en 3e kleuterklas |
MEDIAGELETTERDHEID (MEge)
MEge1 De eigenheid en mogelijkheden van verschillende mediamiddelen en hun toepassing ontdekken en begrijpen
(terug)
Micro-Macro (Camera-applicatie) | 3e kleuterklas |
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 2e en 3e kleuterklas |
Osmo: costume party, storytelling, ABC, creative mode | 2e en 3e kleuterklas |
Naspelen poppenspel | 1e 2e 3e kleuterklas |
Vertellen bij prentenboeken | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Foto’s raden bij een bepaald geluid | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Picto’s begrijpen | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Boekenhoek verrijken, kiezen van een boek (QR-Code) door kind | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Experimenteren met digitaal apparatuur (Vb: Tablet, Ipad, Fototoestel, …) | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Luisterboeken (Vb: Fundels, Bookabooka, Piep De Muis, Klein Beestje, …) | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Actualiteitshoekjes in de klas | 1e 2e 3e kleuterklas |
Theatervoorstelling | 1e 2e 3e kleuterklas |
Paasboek: online opdrachten beluisteren en uitvoeren (Bookcreator) | 2e en 3e kleuterklas |
Photobooth Thema Kerst | 1e 2e 3e kleuterklas |
MEge2 Passende mediamiddelen kiezen, gebruiken en combineren in functie van beoogd doel (terug)
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 2e kleuterklas, 3e kleuterklas |
Twee-aan-twee binnen bepaald thema (vb: 2 voorwerpen met dezelfde kleur) | 1e 2e 3e kleuterklas |
Foto zoektocht “Photoscavenger” | 2e 3e kleuterklas |
Boetseren, schilderen, … | Peuter en 1e kleuterklas |
Computerhoekje en Tablets/ Ipads in de klas | Peuter en 1e kleuterklas |
Vertellen met meegebrachte foto’s/ materialen | 2e en 3e kleuterklas |
Toontafels met media-materiaal | 2e 3e kleuterklas |
QR- zoektocht Sint- en piet (Lesfiche) + bijlagen | 1e 2e 3e kleuterklas |
MEge3 Mediacontent verwerken (terug)
Praatplaten | peuter en 1e kleuterklas |
Gesprek na een prentenboek | peuter en 1e kleuterklas |
Bespreken van filmpjes | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
Gesprekjes met de juf of meester tijdens onthaalmoment | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
poppenkast | peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
Chronologisch rangschikken van een verhaal | 2e 3e kleuterklas |
naspelen van een verhaal (Vb: toneel, popjes, …) | 2e 3e kleuterklas |
Verhalen met prenten, geluid, filmpjes, … ondersteunen | 2e 3e kleuterklas |
Zomerspel Tinytap | 2e 3e kleuterklas |
MEge4 De audiovisuele bouwstenen van media herkennen, onderzoeken en hanteren (terug)
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 2e en 3e kleuterklas |
Muziekdoosjes zoeken | Peuter en 1e kleuterklas |
Luisteren naar wat je hoort | Peuter en 1e 2e 3e kleuter klas |
Geluidenlotto | Peuter en 1e kleuterklas |
Muziekkoffer | Peuter en 1e kleuterklas |
Licht aan- en uitzetten (Vb: zaklamp) | Peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
zoekplaat met zelfgemaakte kartonnen zaklamp | 2e 3e kleuterklas |
Zoektocht met Bumba | Peuter en 1e kleuterklas |
Het spel “Topologie”- bouwspel van 3D naar 2D | 2e 3e kleuterklas |
Geluid omzetten in beeld of andersom (teken wat je hoort) | 1e 2e 3e kleuterklas |
Bewegen op geluid | peuter, 1e 2e 3e kleuterklas |
Filmpjes bekijken | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Boek “We gaan op berenjacht!” | 2e 3e kleuterklas |
Boek “Alice in Wonderland” | 2e 3e kleuterklas |
spiegels en schaduwbeelden | peuter 1e 2e 3e kleuterklas |
Boek “Goudlokje en de 3 beertjes” | peuter 1ekleuterklas |
Schrijfdans | 2e 3e kleuterklas |
Paasboek: online opdrachten beluisteren en uitvoeren (Bookcreator) | 2e en 3e kleuterklas |
Photobooth Thema Kerst | 1e 2e 3e kleuterklas |
MEge5 De functie en de waarde van media in de eigen leefwereld ervaren en illustreren (terug)
Kleuternieuws van de dag/ van de week (via opname apparaat of camera-app) | 2e en 3e kleuterklas |
Beweegonderwijs (Samapp) | 2e en 3e kleuterklas |
Alle mediamiddelen op school leren kennen en gebruiken | Peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
nieuws vanuit de omgeving en presenteren in het onthaalmoment | Peuter en 1e 2e 3e kleuterklas |
MEDIAVAARDIGHEID (MEva)
MEva1 Technische en instrumentele computervaardigheden ontwikkelen (terug)
Programmeren zonder PC ( BEEBOT & printables) | 2e en 3e kleuterklas |
Programma (klikken met muis) (ik speel.exe en ik tover.exe) | 3e kleuterklas |
Bamboo | 1e, 2e en 3e kleuterklas |
Hoekenwerk carnaval (OMNIDU) | 1e 2e 3e kleuterklas |
Photobooth Thema Kerst | 1e 2e 3e kleuterklas |
QR- zoektocht Sint- en piet (Lesfiche) + bijlagen | 1e 2e 3e kleuterklas |
Zomerspel Tinytap | 2e en 3e kleuterklas |
MEva2 Digitale audiovisuele vaardigheden ontwikkelen (terug)
Kijkplaat omtrent onderwerp maken via Camera/ Pages ( standaardapp op IPAD) | 2e en 3e kleuterklas |
Fantasiefiguur maken door lichaamsdelen, kledij en stickers te plaatsen (Potato) | 1e, 2e en 3e kleuterklas |
Kerstkunst maken (Photobooth) | 1e, 2e en 3e kleuterklas |
ontdekken van fototoestel: ontdekken van kleuren, selfies, … | 1e kleuterklas, 2e kleuterklas |
opnemen van eigen liedjes | 1e kleuterklas, 2e kleuterklas |
kijken naar een filmpje | 1e kleuterklas, 2e kleuterklas |
Audioprogramma Vocaroo gebruiken om audiobestand op te nemen | 1e, 2e en 3e kleuterklas |
MEva3 Digitale informatievaardigheden ontwikkelen (terug)
Zoektocht met QR-code + Augmented Reality ( HALO AR) | 2e en 3e kleuterklas |
Photobooth Thema Kerst | 1e, 2e en 3e kleuterklas |
MEva4 Digitale communicatievaardigheden ontwikkelen (terug)
Communiceren met walkie-talkie via app (ZELLO-app) | 2e en 3e kleuterklas |
Videochat/ telefoongesprek met app (JustTalk) | 2e en 3e kleuterklas |
Kapotte GSM in poppenhoek en bellen naar Sint. Eventueel opnemen. | 1e, 2e en 3e kleuterklas |